Lydighed  udstilling  oplevelser

Rally-lydigheds kursus (April 2007):
KHKG afholdte en dags kursus i Rally lydighed den 1.april. Så kl 7.30 søndag morgen satte vi os i bilen og kørte mod Mørkøv. Jeg var ret så spændt på dette kursus og på at se hvad Ginny syntes om det. Det var jo første gang hun skulle prøve at gå rally. Vi ankom til Mørkøv kl 8.20 og Ginny fik en kort luftetur og tisset af. Så ventede hun ellers pænt i bilen imens jeg sad indenfor i klubhuset og drak kaffe og spiste morgenmad, samt en god portion teori om Rally-lydighed.

Så blev det hundenes tur til at lave lidt. Første opgave tror jeg Ginny fandt ret let; hun skulle bare se på mig og så ellers spise alle de frolic bidder jeg gav hende. Efter denne fulgte en lineføringsøvelse. I rally kan hunden følge både på venstre side og tildels højre, når føreren går baglæns og hunden forlæns. Dette var vist heller ikke det store problem for Ginny hun skulle jo bare følge min hånd (det kan hun jo fra agility) og så ellers igen spise alle de frolic-stykker jeg puttede i hendes mund.
Dernæst skulle vi lære at få hunden til at følge os med forben og bage på lige linie. Først fremad, hvilket gik rimeligt, når først jeg holdte hånden lidt ud for mig så Ginny ikke gik skråt fordi hun var fokuseret opad og indad. Bagefter skulle Ginny så lære at bakke (gå baglæns). Ikke nemt, når man ikke rigtig er klar over at man foruden sine to forben også har to bagben Dette indlærte vi ved at Ginny begyndte med at stå mellem mine ben, hvorefter jeg så ganske sagte rykkede baglæns. Så snart hun så meget, som antydede at løftede det ene bagben fik hun en frolic-bid. Jeg tror hun begyndte at forstå øvelsen bare en lille smule, men det her med at koordinere bagbenene er tilsyneladende virkelig svært for Ginny. Hun har jo lidt det samme problem når hun stå.

Så var det frokost- og teori tid. Efter frokost blev vi delt i 3 grupper, som hver især skulle lave en mini bane. Hver gruppe fik en opgave; vores gruppe skulle sammensætte en bane hvor der indgik kegle-øvelser, en anden skulle lave en, hvor der indgik spring. Den sidste bane skulle så indeholde øvelser, hvor føreren gik baglæns og hunden forlæns. Til sidst skulle hver gruppe så instruere en af de andre gruppe i banen, som skulle gås med hunden. Gud hvor det var sjovt!

Kl. 17 satte vi os igen i bilen og kørte mos Ishøj. Alt i alt et rigtigt godt og inspirerende kursus i rally-lydighed. Ginny var som altid glad for at arbejde og dejlig opmærksom.

----------------------------------------------------------

Kosta (juli 2006):
Den 1. søndag i juli tog vi afsted med toget fra Ishøj til Kosta. Dog ikke helt uden drama. Jeg havde i god tid bestilt billet en uges tid i forvejen. Denne billet ville jeg så hente torsdag inden afrejse, men så viste det sig at billeten kun galdt fra Mamø til Kosta og ikke fra Ishøj af. Nå, men det var jo ikke værre end at det kunne ændres tænkte jeg. Men jo!! På denne station kunne de ikke ændre billetter i udlandet, så jeg skulle købe en særskildt billet fra Ishøj til Malmø. Det var i og for sig også ok, hvis altså det ikke lige var for at det blev 100,- extra på denne måde...Nå enden på det hele blev at jeg ringede til DSB rejsebureau og fik ændret billetten. Jeg aftalte samtidig at jeg kunne vente med at hente den til søndag inden afrejse. Søndag ankom vi så til KBH og skulle hente vores billet, da var der bare laaan kø og jeg måtte snyde mig til en plads i indenrigs, så vi kunne nå til toget i tide. Toget til Sverige var så forsinket og kun en dør i hver ende var åben. Det siger sig selv at der var trængsel (toget kører også til lufthavnen) og folk masede sig in og blev så klart stående ved de 2 døre, der kunne åbnes. Suck! Toget skulle til at kører og Ginny og jeg stod stadig på perronen. Nu må jeg indrømme at jeg blev vred. Vi havde jo pladsbillet og der var udsolgt på alle andre tider den dag. Nå jeg talte med STORE bogstaver - gjorde opmærksom på at Ginny og jeg havde pladsbilletter, så vi skulle bare med det tog, endelig var der et par flinke gutter, som tog imod mine kufferter og Ginny. Så alt endte trods alt godt.
Nå vel ovre i Sverige blev vi hentet på stationen af Gunilla og Patrick, tak!! Patrick fik lært lidt dansk på turen fra stationen til Kosta. Hmm, vist ikke det bedste af det danske sprog, men alligevel

Mandag var det tid til MH. dette var første gang jeg oplevede en svensk MH, så jeg gik med på et par af de hunde, der var før Ginny, for at få nogenlunde overblik over forløbet. Ginny's MH var noget overraskende for mig. Det viste blandt andet at Ginny havde meget ringe legelyst og ingen videre trang til social kontakt!! Ja, ja alle der kender Ginny siger : Nå?!, når jeg fortæller det..
Men resultatet viser jo bare hendes reaktion på netop den dag og i det testmiljø. Det var varmt, fuld sol og temperatur på 30-35 grader, for ikke at nævne alle de flyvende kryb de har i Sverige. Nu er der jo også ret så megen skov i Sverige, og dermed er det også muligt at finde skygge, men testlederne havde valgt at ligge alle momenterne i fuld sol...nå mere gider jeg egentlig ikke skrive om MH.

Ellers havde vi en dejlig uge i Kosta sammen med mange søde hunde og deres ejere. Ginny var ude at svømme et par gange, men hun er ikke vild med ikke at have fast grund under poterne. Lørdag gik vi LP1, den svenske LP1 er lidt anderledes end den danske og jeg havde ikke fået trænet den meget med Ginny, så vi tog det mest som træning og ud fra det synspunkt gik det vel ok..I kan se resultatet under lydighed. Lidt billeder fra Kosta kan i også se her.

-----------------------------------------------------------------

Löddekøpinge (juni 2006)
Tirsdag efter pinse have jeg en fridag fra arbejdet. Vi skulle egentlig have været på hyrdekursus, men det blev aflyst. Men så var det så heldigt at Ginnys blodprøve for rabies antistoffer var som den skulle. Så vi bestemte os for at fejre det og udnytte min ekstra fridag til at besøge Ginny kuldbror Gorm. Vi havde jo ikke set ham siden sidste år, da vi fulgtes hjem fra Hudiksvall sammen.

Nå vi tog toget til Malmø Central, hvor Gunilla hentede os. Ginny fik lov at låne Puhs (Gunillas Stor pudel) bur, det var hun ikke alt for stolt over. Vel hjemme hos Gunilla, Gorm & Puh kig farten straks fra ankomst. Ginny & Gorm var bare såå søde og glade for at være sammen. Selv kæmpe store Puh var Ginny vildt begejstret for.

Vi tog også en tur ned til klubben hvor Gunilla træner. Her løb vi hurtigt programmet for den svenske LP1 igennem. Den er jo lidt anderledes end den danske. Hmmm...jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige om det. I Sverige må man ikke opmuntre hunden undervejs, som man til en hvis grad må i den danske LP1. Og samtidig brug af håndtegn og lydkommando tæller som to kommandoer. Desuden kan det vist mildt sagt siges at Ginny var mere interesseret i hvad der foregik alle andre steder end hun var i at gå lydighed med mig...ja, ja, det er det med den kontakt, som er gået lidt tabt. Vi må jo træne på den og håbe at den kommer igen.

Tak til Gunilla, Gorm og Puh for en dejlig dag i fuld fart i det svenske. Foto af de 3 tossehunde.

-------------------------------------------------------------------

TW (pinsen 2006):
Fed weekend for os alle tre. Ginny og jeg fik nye fif til spor. Ginny er jo ikke blevet trænet meget i det, siden hun var lille hvalp. For at få hende til at gå med snuden i hvert spor skal vi nu lægge guf i hvert enkelt spor. Spor træningen skal altid indeholde to spor og et motivationsspor og ikke være mere end 5-10 m lange til at begynde med. Vi fik gode råde at Marianne Jensen omkring indlæring af stå fra sit og sit fra stå, samt stå under indkald ved brug af klikker. Særligt stå fra sit har voldt mig store problemer idet Ginny også har lært "touch" på min hånd....

Samsø (Oktober 2005):
Ginny har været med os andre i sommerhus i en uge på Samsø. Taxa og tog klarede Ginny fint, men trappen op til færgen var hun ikke vild med. Så jeg bar hende op. Inden man går ombord på færgen er der et plant stykke med åbent gelænder for. Så Ginny kunne se lige ned til vandet. Det var hun ikke vild med, men tog det rimeligt. På færgen er der kun adgang for hunde midtskibs, hvorimod, der er god plads til folk uden hunde i begge ender af skibet. Men ak! Alle folk ville sidde midtskibs med det resultat at vi måtte stå op det meste af vejen til Samsø. det er en sejltur på 1 time og 50 minutter.

Nå men Ginnys uge i Samsø gik ret godt. Hun hyggede sig med de to drenge...og med min venindes sokker. Min lille sorte terrorist. Vi gik et enkelt spor på 2*75 meter. Og hun gik det rigtigt flot. Her var jo også helt stille på øen. Ingen forstyrrelser.

Ginny var lige som Clara vild med grusstierne og endnu mere vild var hun med de mudrede marker. En rigtig bulderbasse, det er hvad hun er!! Men lande vejen var hun heller ikke vild med. Gad vist hvorfor folk på landet altid SKAL køre så vildt? I København har hundene jo ingen problemer med bilerne. Hmmm...

------------------------------------------------------------------

Tivoli (september 2005):
Jeg benyttede mig af at Tivoli var åben for hunde og tog Ginny med. Vi mødtes med Iben, der havde Bellis med. Vi stillede op ved pantomineteatret midt i hele virvaret af hunde. Det tog Ginny i stiv arm, hun smed sig ned for alle de mange hunde. Så gik vi samlet i racer parade gennem Tivoli, hvor vi sluttede ved Planen. Her skulle en eksemplar fra hver race på scenen. Iben tog både Bellis og Ginny med op på scenen, for at folk kunne se både den brune og den sorte farve. I følge Iben opførte Ginny sig eksemplarisk oppe på scenen.

Senere, inden vi skulle hjem igen, så gik vi en tur rundt i haven og købte en is, som vi satte os ned for at spise. Og hvad gjorde min dejlige lille hund? jo, hun lagde sig fladt ned midt på fortovet og sov. Det er ganske modigt at gøre, når man er i Tivoli, hvor der er rigtig mange mennesker, Men Ginny var helt upåvirket. Også af Orientexpressen som kørte forbi meget tæt ved (et par meter over vores hoveder, vil jeg tro). Alt i alt en rigtig hyggelig dag og en god oplevelse for Ginny.

--------------------------------------------------------------------

Klikkerkursus (august 2005):
Super lærerigt arrangement med en dygtig og erfaren klikkertræner fra Holland, der selv har kelpie. Oven i det hele havde det lykets for Iben at samle et hold kun af kelpier (ja, lige bortset fra en enkelt appenzeller). Ginny fik trænet plads og sit foran mig.

Kelpietræf (august 2005):
Ekstremt hyggelig dag for lille Ginny, der fik leget med både unge og voksne kelpier. Der var jo foruden Ginny også to andre kelpiehvalpe. Ginny fik prøvet lidt agility. Hendes første møde med posen tog hun flot- Hun drønede lige igennem. Knæk på tunnelen tog hun også efter at jeg stak mit hoved derind og kaldte på hende. Dernæst var det A-brædtets tur. Ud af A-brædtet poppede der på mystisk vis små godbiider frem. Så også det tog hun fint..og flere gange, for de der godbidder kom jo frem på ny. Vi fik også prøvet et fuldt slalom, hvilket gik som det som regel altid gør første gang.

--------------------------------------------------------------------

10. juni 2005:
Det var dagen hvor Ginny endelig var 8 uger og skulle begynde sin lange rejse ned gennem Sverige til Danmark. Inden vi skulle rejse til Danmark tog vi med Pia og alle hvalpene og de voksne hunde ned til en sø, så Ginny og Gorm kunne blive lidt trætte. Bagefter sagde vi farvel til Pia og Ginny og Gorm kom ind i buret bag i bilen og så kørte vi mod Skåne.

Gorm og Ginny var så dygtige. De bare sov de første 2 timer, vi kørte. Efter to timer fortalt Gorm at nu var det tid til en luftetur, så vi stoppede. Der var gitter for skoven, men de små hvalpe ville stadig kunne løbe ud på vejen, så de fik halsbånd og snor på. UF!! sagde Gorm, hvad er det for noget, jeg har fået på, han pev så man troede han fik tæv, den stakkel. Ginny kiggede lidt, men gik så fint. Dygtig lille hvalp. Da de var luftet kørte vi videre med hvalpene sovende fint i buret bag i bilen.

Turen gennem Sverige gik fint. Vi stoppede ca. hver anden time, så Gorm og Ginny kunne gøre sig, lege og spise mad. Da de havde fået med, syntes Ginny absolut ikke at det var tid til at køre videre og dermed sove. Næ nej, nu havde hun sovet nok for i dag, mente hun. Hun peb og da Gorm var lidt mavesyg forsøgte vi at sætte Ginny i det andet bur, så Gorm kunne hvile i fred for sin friske søster. Ha, sagde Ginny, det tror I!! hun bare stressede sig selv mere op, så efter ti minutter stoppede vi og satte hende ind til Gorm. Så faldt hun til ro.

Vores sidste stop før Löddeköbinge var bare det dejligste sted vi havde stoppet indtil nu. Hvalpene fik rigtigt leget. Gorm var blevet frisk igen, så det var fint. Ca. kl. 20.00 nåede vi hjem til Gorms nye hjem. Vi sagde hurtigt farvel og steg ind i min søsters bil. Hun var så sød at hente os hos Gunilla. Ginny kom om på bagsædet til min søster to børn (Sofie og Emil), men hun var ked. Nu var Gorm jo væk. Og buret var også væk. Hun faldt dog til ro og sov resten af vejen hjem til Ishøj. Da vi var herhjemme fik Ginny mad og vi var i haven en times tid.

Alt i alt var det en rigtig god oplevelse, Ginny var bare så dygtig. Man kunne tydeligt mærke at hun var vant til at køre i bil. I kan se foto fra dagen her.